Onze voertuigen

a1-1975-1976-simca-100

Simca Rally 1000

Op 13 maart 1972 behaalde Frans z’n rijbewijs, maar geld om een auto te kopen was er nog niet. De militaire diensttijd startte twee dagen later en dat was ook al geen vetpot voor de portemonnee. Toentertijd bewogen we ons voort met de fiets of de brommer.

Eerst in 1975, toen we op het Rembrandtplein in Lisse woonden, nog geen kinderen hadden en de (financiële) vooruitzichten op het werk gunstig bleken werd de Simca Rally 1000 voor Fl. 5.000 gekocht, onze eerste auto.

 

 

siumca-1100-1974-1977

Simca 1100 Special

In 1977 kwam onze Bas het gezin versterken en al die bagage voor de kleine werd toch wat veel voor de Simca 1000. We switchten naar een Simca 1100 Special, een ruime gezinsauto. Het plaatje geeft niet de juiste kleuren weer, de body was donkerbruin met een cognac kleurige stryping.

De Simca 1100 was een echte gezinsauto, je zat hoog in de auto en had daardoor een goed uitzicht op de weg en omgeving…..

 

 

a3-1978-mitsubisi-lancer

Mitsubishi Lancer 1200

 

In 1978 was de financiële situatie dusdanig dat we ons een nieuwe auto konden veroorloven. Bij Bram Polderman werd een Mitsubishi Lancer 1200 gekocht, geel van buiten, zwart van binnen. Een prima gezinsauto, die vooral opviel door het weinig geluid dat-ie maakte. Kenteken 73-TJ-15

 

 

1980-simca-1100

Simca 1100

Begin 1980 werd een grote verbouwing van onze woning in gang gezet. En met een oud huis valt dat slecht te begroten, dus op enig moment kwamen we wat centen tekort om de verbouwing af te ronden. Frans heeft Bram Polderman z’n situatie voorgelegd en Bram was bereid de Mitsubishi terug te nemen in ruil voor een Simca 1100 en het door ons benodigde geldbedrag. Een rode ditmaal, met de aanschaf van een tweedehands auto is het moeilijk eisen stellen aan de kleur….

 

 

1981-opel-kadet

Opel Kadett 1200 (B-model)

 

Maar de Simca was al wat ouder en een jaar later zochten we toch een andere auto. Toentertijd was de Opel een betrouwbare auto, zo werd ons door de media ingefluisterd. We gingen winkelen bij Theo de Klerk, toen nog op de Kanaalstraat. Het werd een Kadett, type B, onder de motorkap lag een 1200 CC motor, maar die viel in het niet bij de enorme ruimte onder de kap. De kleur was oranje, met een zwart dak. Op de afbeelding een van de weinige door de politie van mij genomen foto’s, hier op de Hillegommerdijk bij Zwaanshoek. Kenteken 72-67-VL

 

a7-1983-1983

Opel Kadett 1200, type C

In 1983 konden we via een vriend van broer Ruud een wat ruimere Kadett, type C, overnemen. Een knalgele auto met een ruime laadbak. Het wagentje liep prima, totdat we hem een keer naar de garage brachten. We kregen te horen dat de auto aan de onderkant verrot was en doorrijden zou een gevaar gaan opleveren. Eerst nog op vakantie met het ding en toen in Amsterdam (waar Frans toen werkte) te koop gezet. Binnen enkele dagen waren we hem weer kwijt…..

 

 

opel_kadett_c1

Opel Kadett 1200, type C

 

 

Maar ja, als er een auto uitgaat moet er ook weer een worden aangeschaft. Ergens van een particulier in Noordwijk werd een bruine Kadett, type C overgenomen. Bij de garage eerst laten nakijken, hij (b)leek betrouwbaar. Dus de koop werd gesloten. de kleur was oranje, later kochten we nog een bruine van een particulier. Lekkere autootjes, maar het was het allemaal net niet….

 

1987-opel-ascona

Opel Ascona 2.0

In 1987 kochten we voor Fl 9.000 een van Imscher schermen voorziene Opel Ascona 2.0, compleet met schuifdak (dat bij veel regen een waterbak bleek te zijn, niet te hard remmen dus). Maar dit was misschien wel de mooiste auto waarin we hebben gereden. Ruim 100.000 km hebben we er mee getuft, naar het werk, vakanties en privé. Lekker ruim, het reed geweldig en was mooi om te zien. Kenteken GT-26-NX.

De foto is bij ons in aanbouw zijnde huis op het Darwinplantsoen…..