2009 Duitsland: Harz

Dit jaar hebben we met elkaar afgesproken naar het Harz gebergte, op de grens van Oost en West Duitsland te gaan voor een vierdaagse motorvakantie. Tel daarbij op dat we een dagje eerder naar Winterswijk afreizen om daar in het hotel te overnachten en zo de reis niet al te zwaar te maken.

Op 30 juli gaan we ‘s middags op pad, we hebben zo’n 200 km voor de boeg naar Winterswijk, we doen dat via de binnendoor weggetjes. Tegen vijven arriveren we bij het vooraf besproken hotel en zien in de tuin al drie bekende gezichten van eerdere tochten. Jan en Piet uit Driemond en Paul uit Weesp zitten al achter een brede schuimkraag. Dat doen wij even later ook maar, waarna ook Kees en Ria arriveren en zich bij ons aansluiten

Op 31 juli waren we ‘s morgens al vroeg op pad, het regende en het zag er niet naar uit dat het vandaag droog zou gaan worden. Onderweg stopten we drijfnat van de regen bij een Chinees restaurant voor een kopje koffie. We lieten veel water op het zeil achter…..

De foto’s zijn wat aan de kleine kant, helaas niet beter ontvangen……

Dag 1: Winterswijk – Goslar   ca. 365 km

We gaan meteen de grens over en rijden over lekker vlotte wegen in een nagenoeg rechte lijn langs Münster naar de Weser, die we oversteken. In het Weserbergland wordt het steeds heuvelachtiger en groener. Maar het beste wordt tot het einde bewaard. De eindsprint naar het hotel geeft ons alvast een beeld van al dat moois wat nog komen gaat.

Dag 2: Rondrit oostelijk deel van de Harz   ca. 310 km

We rijden door de Harz en zelfs even de Harz uit om ons te laten genieten van één van de mooiste Duitse stadjes: Wernigerode. Daarna is de natuur van de Harz aan de beurt en kunnen we nog een beetje de Oost-Duitse sfeer opsnuiven. Naast verstilde dorpjes is ook het oude Stolberg nog bijna geheel intact en prachtig om doorheen te rijden. Via het hoogste punt van de Harz, bij Torfhaus, weer terug naar het hotel.

Dag 3: Rondrit zuidelijk deel van de Harz   ca. 290 km

Vandaag naar een heel andere hoek en dat merken we ook in het rijden. We nemen de tijd voor de verschillende leuke plaatsjes als Braunlage en Duderstadt. Ook verderop liggen nog veel mooie wegen en pittoreske plaatsjes zoals Sint Andreasberg, Bad Grund en Clausthal Zellerfeld. Weer een fijne dag waar we heftig slingerwerk af kunnen wisselen met lange doordraaiers.

Dag 4: Goslar – Winterswijk   ca. 350 km

Richting huis, jammer! Op de terugreis pakken we datgene mee wat we aan motorroutes op de heenreis hebben laten liggen. Langs Seesen, Einbeck en Holzminden naar het westen. Bij Gütersloh kiezen we voor de snelle provinciale wegen door het Münsterland om naar huis rijden. We komen er thuis achter dat deze reis wel heel vlot verlopen is.