2001 Duitsland: Zwarte Woud

We zijn dit jaar voor het eerst met de motor op vakantie geweest, een via VrijUit geboekte vijfdaagse tocht in het Duitse Zwarte Woud.

Prachtig mooi stuurwerk, beetje slecht weer een van de dagen, maar zeer zeker voor herhaling vatbaar.

Het dagelijkse verhaal van onze belevenissen is niet opgetekend, slechts een paar foto’s zijn beschikbaar….. We zijn een dag eerder vertrokken naar Neustadt an der Weinstrasse, om zodoende fris en monter aan de eigenlijke tour te beginnen. Aan het einde hebben we ook nog een nacht in hetzelfde hotel doorgebracht, de dag erna via de autosnelweg huiswaarts.

Dag 1: Neustadt – Muggenbrunn   ca. 330 km

Vanuit Neustadt door het Pfalzerwald en vervolgens een klein stukje door Frankrijk. Nadat we de Rijn zijn overgestoken rijden we bij Baden-Baden het Zwarte Woud binnen. Over de Schwarzwald Tälerstrasse zuidwaarts naar de Notschreipass. Net over de pas, bij Todtnau-Muggenbrunn ligt ons hotel voor vandaag.

Dag 2: Rondrit naar de Donau   ca. 305 km

Vanuit Muggenbrunn in oostelijke richting naar Donaueschingen. Hier is de ‘Schöne blaue Donau’ nog erg smal en het is aardig om deze rivier een stukje stroomafwaarts te volgen. Onderweg nog gelegenheid om een echt klooster te bezoeken. Met een flinke slinger door het Schwabenland terug naar het Zwarte Woud.

Dag 3: Rondrit Schwarzwald en Kaiserstuhl   ca. 245 km

De route brengt ons vandaag naar de westkant van het Zwarte Woud, bijna tegen de Franse grens aan. We rijden o.a. door het wijngebied Kaiserstuhl, wat ons zeker aangenaam zal verrassen. De plaatsjes die we vandaag aandoen zijn ook weer volgebouwd met typische streekeigen wijn- en woonhuizen. Langs mooie slingers terug naar het hotel.

Dag 4: Rondrit 1001 bochten van het Schwarzwald   ca. 260 km

Dwars door het hart van het Zwarte Woud. Natuurlijk mag hierin de befaamde / beruchte Schwarzwälder Hochstrasse niet ontbreken. Een zeer gevarieerd terrein met prachtige stuurwegen voor het echte genieten van het betere bochtenwerk. Als toegift kunnen we de Schauinsland (bergweg bij het hotel) nog een keertje rijden.

Dag 5: Muggenbrunn – Neustadt   ca. 275 km

Heerlijk motorrijdend nemen we uitgebreid afscheid van het Zwarte Woud. Pas na Baden-Baden gaan we westwaarts, de Rijn over en door het Frans / Duitse wijngebied naar het hotel in Neustadt a/d Weinstrasse. Weer volop genieten.